torstai 9. lokakuuta 2014

Suomen matka 2014; Viking Grace vei Viking Linen uuteen aikaan

Reissaajien matka jatkui vielä samana iltana Viking Linen uudella laivalla, Viking Gracella Turusta Tukholmaan. Treffasimme satamassa veljeni perheineen jotka olivat matkaseuranamme koko Tukholman reissun ajan. Tosi mukavaa, että saimme seuraa ja näin lisäaikaa perheeni kanssa ennen kotiinpaluuta.

Viking Grace on kyllä huima harppaus eteenpäin Viking Linen laivarepertuaarissa. Tähän asti on aina ajateltu, että "Vikkari" on vähän enemmän sellainen bilelaiva vanhoine, kulahtaine paatteineen, ja Silja Line sitten vähän tasokkaampi perhebotski. Mutta nyt on kyllä sanottava, että Viking Grace on mielestäni tyylikkäin ja modernein näistä Suomenlahdella seilaajista. Todella mukava yllätys!

Koska matkustimme laivalla yöllä, kelpuutimme matkalle ikkunattoman hytin. Eihän sieltä kuitenkaan mitään näkisikään kun sen verran on jo illat pimentyneet, ja laivakin lähtee satamasta vasta klo 20.30. Muuten olisi ollut mukava näyttää miehelleni Turun saaristoa. Inside Double Three -hytisssä saa edulliseen hintaan niiden pikkuruisten yhden hengen sänkyjen sijasta queen size -parisängyn. Tämä ratkaisi meidän kohdalla hyttivalinnan. Parisängyn päällä olisi vielä ollut yksi käännettävä sänky, mutta meidän neiti mahtuu vielä hyvin nukkumaan välissä, eikä välttämättä olisi pysynyt yläsängyssä. Perhehytit olivat kaikki jo menneet koska varasimme laivaliput vasta viikkoa ennen matkaa.

Pitkospuita pitkin hyttiin.

Matkakavereiden ikkunallinen neljän hengen hytti.

Kun saimme laukut raahattua hyttiin, lähdimmekin heti katselemaan paikkoja. Oli piristävää olla kerrankin totaalisesti eri näköisellä laivalla. Sisustus oli mustaa ja valkoista, siis tyylikästä. Värinä sekaan oli heitetty erilaisia valoja. Joistakin ravintolakäytävistä jäi vähän ahdas mielikuva mutta muuten kaikki oli hyvin toimivaa. Ja uusi on aina uusi! Kävimme kannella katselemassa kuun valossa saaristoa sen mitä siellä vielä näki, ja sitten lasten osastolla tervehtimässä Ville Viikinkiä. Pallomeri oli tietenkin suuri hitti. Harmi vain, että laiva lähtee lapsiperheen näkökulmasta niin myöhään, että kauaa ei sen antimista ehdi nauttimaan. Me skippasimme siitä syystä jopa illallisen laivalla, ja söimme Turussa jo ennen laivan lähtöä. Kävin kuitenkin mielenkiinnosta kurkkaamassa ravintoloihin sisälle, ja näyttihän niissä neon valoineen aika tyylikkäältä. Ja tietenkin tax free -ostoksia kotiinviemisiksi.

Viking Gracelle täytyy palata vielä uudelleen kokeilemaan kylpyläpalveluita ja haluaisin käydä ainakin shamppanja -loungessa kuluttelemassa aikaa kuohuvan kanssa. Mies pääsi vähän illalla tanssahtelemaankin live -bändin tahtiin kun itse menin nukuttamaan jo matkasta väsähtänyttä lasta. Erillistä discoa laivalla ole, vain yökerho ja musiikkibaareja.

Merimatkasta jäi siis päällimmäisenä positiivinen kuva vaikkakin seurue näytti aika väsähtäneeltä tallustellessa aamulla kohti hotellia Tukholmassa. Vaikka laiva onkin hieno, olisi toki kaikille mukavampaa jos se lähtisi Turusta jo vähän aikaisemmin, ja aamulla ei tarvitsisi kammeta kukon laulun aikaan ulkoilmaan. Mutta minkäs teet kun ovat näin nopeitakin nykyään nämä menopelit. Sitten ei muuta kuin Tukholman antimista nauttimaan.